Patērētāju Tiesību Aizsardzības Likums

Patērētāju Tiesību Aizsardzības Likums (PTAL) ir salīdzinoši jauns, pieņemts 99.gadā. Lasot var redzēt, ka pie tā ir piestrādāts, domājot par patērētāju – vienkāršo cilvēku – mani un tevi. Tas ir viegli lasāms un saprotams pat cilvēkam, kuram nav pieredzes ar juridiskiem dokumentiem un likumiem. Likuma punkti ir sagrupēti pa loģiski sadalītiem pantiem, kas dod iespēju ātri un viegli atrast vajadzīgo.

Iespējams PTAL ir pat pārāk demokrātisks un atklāti lobē patērētāja tiesības, dodot atslēgas caurumus, pa kuriem izlīst no jebkurām saistībām. Taču varbūt tieši tas ir vajadzīgs, lai atvēsinātu galvu dažam labam mantkārībā iekarsušu uzņēmējam.

Personīgi uzskatu, ka šo būtu jāmāca pamatskolas vecākajās klasēs. Katram būtu jāzina savas izvēles tiesības un jārespektē citu. Jo biežāk patērētāji izmantos šo likumu, lai aizstāvētu savas tiesības, jo rūpīgāk uzņēmēji izskaidros savu produktu lietošanas noteikumus un vairāk rūpēsies par savu klientu informētību. Tas paliek spēkā, pat tad, ja cilvēks likumu interpretējis kļūdaini. Viņam būs vēl viena iespēja uzzināt vairāk un izprast pilnīgāk.

Izmantotie punkti ātrai piekļūšanai:
4. 5. 6.

Pilna likuma aktuālā versija likumi.lv

4.pants. Patērētāja izvēles brīvība un griba

  1. (2) Pirms patērētājs iegādājas preci vai saņem pakalpojumu, tam jādod iespēja novērtēt attiecīgās preces vai pakalpojuma derīgumu un atbilstību. Patērētājam jāsaņem pilnīga informācija par preci vai pakalpojumu, norēķināšanās veidu, līguma izpildījumu un atbildību, ja līgumsaistības tiek pārkāptas.

5.pants. Līgumslēdzēju pušu tiesiskā vienlīdzība

  1. (2) Līguma noteikumi ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības principu, ja tie:
    1. 5) patērētāju nostāda neizdevīgā stāvoklī un ir pretrunā ar labticīguma prasībām.

PTAL 5. pantā noteiktais līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības princips. No tā izriet, ka, vērtējot līgumsoda apmēru, jāievēro arī labticīguma prasības, kā arī tas, ka līgumsoda apmērs nedrīkst būt tāds, kas nostāda patērētāju neizdevīgā stāvoklī
{vajadzīgs avots}

6.pants. Netaisnīgi līguma noteikumi

  1. (1) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs iepriekš sagatavotos līguma projektos nedrīkst piedāvāt tādus līguma noteikumus, kas ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības principu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.
  2. (11) Līguma noteikums, kas paredz, ka patērētājs atsakās no savām likumīgajām tiesībām, uzskatāms par netaisnīgu un nav spēkā.
  3. (21) Neskaidri un neprecīzi rakstveida līguma noteikumi tiek tulkoti par labu patērētājam.
  4. (3) Līguma noteikums, kuru līgumslēdzējas puses savstarpēji nav apspriedušas, ir netaisnīgs, ja tas pretēji labticīguma prasībām rada būtisku neatbilstību līgumā noteiktajās līgumslēdzēju pušu tiesībās un pienākumos par sliktu patērētājam. Par netaisnīgiem līguma noteikumiem uzskatāmi noteikumi, kas:
    1. 3) nepamatoti ierobežo vai izslēdz iespēju patērētājam izmantot savas likumīgās prasījuma tiesības gadījumā, kad ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nav izpildījis līgumsaistības vai ir tās izpildījis daļēji, ieskaitot arī ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja prasījuma dzēšanu ar patērētāja pretprasījumu;
    2. 4) uzliek patērētājam, kurš neizpilda vai nepienācīgi izpilda līgumsaistības, neproporcionāli lielu līgumsodu vai citu kompensāciju par līgumsaistību neizpildi vai nepienācīgu izpildi salīdzinājumā ar līgumsaistību neizpildīšanas vai nepienācīgas izpildīšanas radīto zaudējumu vai ņemot vērā citus apstākļus;
    3. 7) izslēdz patērētājam iespēju vai kavē viņu vērsties patērētāju tiesību aizsardzības iestādēs vai tiesā vai izmantot tiesību aizsardzības līdzekļus, īpaši tādus, kuri paredz strīdu izskatīšanu tikai šķīrējtiesā, nepamatoti ierobežo patērētājam pieejamo pierādījumu izmantošanu vai uzliek patērētājam pierādīšanas pienākumu, kurš saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir citas līgumslēdzējas puses pienākums;
    4. 16) padara patērētājam saistošu tādu līguma noteikumu, ar kuru patērētājam nav bijusi reāla iespēja iepazīties pirms līguma noslēgšanas;
    5. 17) paredz ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam tiesības vienpusēji noteikt, vai piegādātās preces vai pakalpojumi atbilst līguma noteikumiem, vai paredz ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ekskluzīvas tiesības interpretēt jebkurus līguma noteikumus;
  5. Vēl viens likuma pants cīņā pret krāpniekiem, kas ievilina patērētāju neizdevīgos līgumos un pēc tam, bakstot sejā ar līguma punktiem, pieprasa, no savām slēptākajām fantāzijām pagrābtas, naudas summas. Nepietiek ar to, ka esi pilnībā informēts par līguma noteikumiem un tos izproti {atsauce uz likuma punktu}, līgumam vēl arī jābūt vienlīdzīgam jums abiem. Ja uzņēmumam paredzēta tikai peļņa, bet tev naudas sodi, tur pat nav ko skatīties. Vari droši mest viņam to papīreli atpakaļ ar šo punkta citātu.
  6. (4) Novērtējot līguma noteikumus, ņem vērā pārdotās preces vai sniegtā pakalpojuma raksturu, visus apstākļus, kādos līgums noslēgts, kā arī noslēgtā līguma un ar to saistītā līguma noteikumus.
  7. (5) Līguma noteikums vienmēr ir uzskatāms par savstarpēji neapspriestu, ja tas sastādīts iepriekš un līdz ar to patērētājam nav bijis iespējams ietekmēt attiecīgā noteikuma saturu; īpaši tas attiecas uz iepriekš sagatavotiem tipveida līgumiem.
  8. (8) Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja noslēgtajā līgumā ietvertie netaisnīgie noteikumi nav spēkā no līguma noslēgšanas brīža, bet līgums paliek spēkā, ja tas var pastāvēt arī turpmāk, kad izslēgti netaisnīgie noteikumi.
  9. (101) Ja netaisnīgo līguma noteikumu dēļ patērētājam rodas zaudējumi, savu likumisko tiesību un interešu aizsardzībai patērētājs ir tiesīgs vērsties ar prasību tiesā.
  10. (11) Tiesa, izšķirot strīdu vai veicot citas no ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja noslēgtā līguma izrietošās procesuālās darbības, izvērtē līguma noteikumus un strīda atrisināšanai attiecībā uz patērētāju nepiemēro līgumā ietvertos netaisnīgos noteikumus.
  11. Tiklīdz kļūsti informēts par savām tiesībām, “viltīgais” līgums, ko sastādīja “nadzīgais” uzņēmējs, kļūst par tavu trumpi tiesā. Jo bezkaunīgāki pārkāpumi, jo lielāka tava pārliecība {iesniedzot prasību tiesā}. Katrs pārkāpums tikai vairāk iecementēs sprieduma svarus.